Nadciśnienie tętnicze – jak rozpoznać pierwsze objawy?

Nadciśnienie obecnie uznawane jest za chorobę cywilizacyjną – bardzo często chorują osoby zamieszkujące kraje wysoko rozwinięte. Nie dbamy o swoje zdrowie, bo mamy tak łatwy dostęp do używek i niezdrowego jedzenia, że nie przejmujemy się konsekwencjami. Większości ludzi wydaje się, że problemy zdrowotne pojawiają się dopiero w starszym wieku, a więc teraz nie trzeba jeszcze niczego zmieniać. A tymczasem nadciśnienie tętnicze jest bardzo niebezpieczne – a przez długi czas w ogóle nie daje żadnych objawów. Jeżeli masz nadwagę i palisz papierosy – nie możesz oczekiwać, że problem ten Cię ominie, pomimo młodego wieku.

Ludzie powinni zdawać sobie sprawę z tego, co zwiększa ryzyko pojawienia się problemu – tylko wtedy możemy odpowiednio wcześnie wybrać się do lekarza i poprosić o pomoc. Niestety w większości przypadków nadciśnienie nie wzbudza naszych obaw – jest to na tyle często występująca dolegliwość, że nawet otrzymanie diagnozy nie uświadamia nam powagi sytuacji.

Przyczyny problemu

Najczęściej nadciśnienie atakuje osoby z nadwagą oraz palaczy – tak, jak wspominaliśmy wcześniej. Nie jest to jednak koniec tej listy. Nadmierne spożycie alkoholu i uzależnienie od narkotyków także nas na to naraża. Bardzo szkodliwe będzie życie w ciągłym stresie – już wielokrotnie potwierdzono, że to właśnie stres można postawić na równi z niektórymi używkami, jeżeli chodzi o jego skutki uboczne dla zdrowia człowieka. Winne może być także spożywanie niektórych leków i choroby nerek bądź tętnic.

Nadciśnienie częściej dopada mężczyzn i zwykle faktycznie pojawia się u osób starszych – chociaż ta granica coraz bardziej się obniża. Nie powinniśmy też z góry zakładać, że jeżeli nie mamy nadwagi to wszystko jest w porządku – brak ruchu i nieprawidłowa dieta wystarczą, aby pojawiło się u nas nadciśnienie tętnicze.

Pierwsze objawy choroby

Przede wszystkim naszą uwagę powinno zwrócić to, że zdecydowanie szybciej się męczymy. Niepokojące są również silne bóle głowy, nudności i nadmierna potliwość. Jeżeli do tego jeszcze dochodzą bóle w klatce piersiowej, trudności z zasypianiem i pogorszenie widzenia – z całą pewnością musimy wybrać się do lekarza lub przynajmniej samodzielnie przeprowadzić pomiar, jeżeli mamy w domu ciśnieniomierz.

Lekarz przeprowadzi EKG, zleci nam niezbędne badania dodatkowe i doradzi nam, jak możemy obniżyć ciśnienie. Najczęściej w pierwszej kolejności zalecana jest zmiana nawyków – potem dopiero bierze się pod uwagę stosowanie leków.