Wpływ stylu życia na nadciśnienie tętnicze

Nadciśnienie tętnicze przez długi czas było przypisywane genetyce – jeśli chorowała osoba młoda to szukano podobnych problemów u ojca lub matki. Potem jednak szybko zauważono, że nie w każdym przypadku da się coś takiego znaleźć – co musi oznaczać, że wpływ na pojawianie się nadciśnienia ma niestety nasz styl życia. Im mniej o siebie dbamy – tym mamy wyższe ciśnienie i zwiększamy także ryzyko rozwoju bardzo poważnych problemów zdrowotnych.

Nadciśnienie jest obecnie tak naprawdę jedną z najczęściej spotykanych chorób przewlekłych – a lekarz rodzinny zwykle stwierdza je u pacjenta na bardzo rutynowej wizycie, która w ogóle nie jest związana z tym problemem. Chory w takiej sytuacji jest w szoku, bo nie spodziewa się, iż z jego zdrowiem dzieje się coś niepokojącego – lub po prostu nie wiąże odczuwanych już symptomów właśnie z obecnością nadciśnienia. Warto więc wiedzieć, jak może ono wpływać na nasze ciało i kiedy trzeba się tym bardziej zainteresować.

Objawy nadciśnienia tętniczego

Najtrudniejsze w przypadku nadciśnienia jest to, że przez długi czas objawów w ogóle nie odczuwamy – a potem są one na tyle mało charakterystyczne, że i tak nie myślimy tutaj wcale o tym schorzeniu. Najczęstszym problemem jest ból głowy – jeśli już cokolwiek ma nas naprowadzić na tą diagnozę to będzie to właśnie silny ból, któremu mogą też towarzyszyć zawroty głowy.

Kolejnym objawem może być ciągłe zmęczenie, którego nie możemy się pozbyć pomimo snu i odpoczynku – takich problemów nie można ignorować, aczkolwiek oczywiste jest, że łatwo jest je sobie inaczej wytłumaczyć. Symptomem mogą być także duszności i kołatanie serca.

Co warto zmienić w swoim stylu życia?

Na pewno musimy bardziej zwracać uwagę na to, co jemy – nasza dieta powinna opierać się na produktach pełnoziarnistych oraz na warzywach i owocach. Warto zrezygnować z alkoholu – lub ograniczyć go do minimum. Wszelkiego rodzaju mity na temat tego, że powinno się pić lampkę wina do kolacji to coś, czego lepiej nie słuchać. Wraz z wprowadzaniem zmian – możemy kontrolować swoje ciśnienie i sprawdzać, czy coś się poprawia.

Konieczne będzie rzucenie palenia, bo to najprostsza droga do rozwoju nadciśnienia – a także wielu innych problemów, które są jeszcze poważniejsze. Zalecany jest oczywiście również ruch i nie muszą być to wcale intensywne ćwiczenia. Ważniejsze jest to, aby ćwiczyć regularnie i przez długi czas – zaleca się co najmniej 40 minut wysiłku i to najlepiej 4-5 razy w tygodniu. Mogą być to spacery, jazda na rowerze, bieganie – cokolwiek tylko nam odpowiada.