Zawał serca – najważniejszy jest czas

Zawał serca każdego roku zabija w naszym kraju mnóstwo ludzi. Czym jest to spowodowane? Na pewno dużą rolę odgrywa tryb życia, który prowadzimy – zbyt wysokie spożycie alkoholu, uzależnienie od nikotyny, nieprawidłowa dieta, brak ruchu. Każdego dnia widzimy na ulicach miast osoby z nadwagą, osoby z papierosem w ręku – są to także młodzi ludzie, którzy już teraz nie widzą sensu w tym, aby lepiej dbać o swój organizm. Postępując w taki sposób – niestety zwiększamy ryzyko nie tylko zawału, ale także wielu innych i równie śmiertelnych chorób.

Okazuje się również, że bardzo wielu pacjentów umiera częściowo z własnej winy – zbyt długo zwlekają oni z wezwaniem karetki pogotowia. Postępowanie to przypomina tak naprawdę nasze podejście do badań profilaktycznych – jeżeli nie jest bardzo źle to znaczy to, że jeszcze nie musimy wcale iść do lekarza. A tymczasem niestety w ten sposób można łatwo źle ocenić sytuację – a to będzie kosztowało nas nasze życie.

Postęp w leczeniu chorób serca

Paradoksalnie, trzeba zwrócić uwagę na to, że leczenie chorób serca w Polsce jest coraz skuteczniejsze. Lekarze stosują innowacyjne metody i są w stanie bardzo szybko pomóc nawet tym pacjentom, którzy są w wyjątkowo złym stanie – ale nie mogą tego zrobić, jeżeli nie dostaną odpowiedniej szansy. To opóźnienia przedszpitalne są w rzeczywistości winne śmierci wielu ludzi, którzy mogli jeszcze dalej żyć – ale zwlekali z wykonaniem telefonu lub w ogóle tego nie zrobili.

W przypadku zawału mówi się, że pacjent musi uzyskać profesjonalną pomoc przed upływem 260 minut od pojawienia się niepokojących objawów. Jeżeli uznajemy więc, że poczekamy i zobaczymy, czy nasz stan sam się nie poprawi – robimy sobie tylko krzywdę. A w sytuacji, gdy zdecydujemy się poczekać do następnego dnia – będzie już za późno na jakąkolwiek pomoc medyczną.

Profilaktyka

Jeżeli podejrzewasz, że coś jest nie w porządku – od razu jedź do swojej przychodni lub do szpitala. Staraj się też regularnie odwiedzać internistę lub kardiologa – w szczególności wtedy, gdy w Twojej rodzinie problemy z sercem to nic nowego. Nadwaga, nadużywanie alkoholu, palenie papierosów – to wszystko zwiększa ryzyko zachorowania i nie poprawimy swojego stanu w taki sposób, że będziemy unikać wizyt lekarskich.

Być może nie chcesz usłyszeć tego, co ma Ci do powiedzenia lekarz – ale lepiej jednak zmierzyć się z prawdą niż potem tego żałować. Tym bardziej nie kieruj się dumą w momencie, gdy czujesz silny ból klatki piersiowej i nie możesz złapać oddechu – to na pewno nie czas na takie podejście.