Ból w klatce piersiowej – co może oznaczać?

Na co dzień większość z nas zachowuje się w taki sposób, jakby nie groziły nam żadne choroby. Nadużywamy alkoholu, palimy papierosy, odżywiamy się nieprawidłowo i nie przywiązujemy wagi do aktywności fizycznej. Moment opamiętania się przychodzi zwykle dopiero wtedy, gdy z naszym zdrowiem dzieje się coś złego. U wielu ludzi może pojawić się ból w klatce piersiowej i zwykle w takiej chwili wpadamy w panikę. Dlatego? Dlatego, że kojarzymy sobie taki rodzaj bólu z sercem – a choroby serca są niestety często bardzo poważne.

Prawda jest jednak taka, że ból w klatce piersiowej może oznaczać także wiele innych rzeczy – niekoniecznie będzie to od razu zawał czy też niewydolność. Warto zastanowić się nad tym, co może tutaj być przyczyną i warto oczywiście wybrać się do lekarza – jeżeli coś nas niepokoi to zawsze lepiej to sprawdzić. Tym bardziej w sytuacji, gdy mamy podejrzenia, że faktycznie nasz tryb życia może być szkodliwy.

Refluks czy atak serca?

Czasami odczuwamy ból po lewej stronie klatki piersiowej i od razu podejrzewamy, że może to być atak serca. Jeżeli jednak jesteśmy młodymi osobami, które nie mają w swojej rodzinie historii chorób serca – jest to na szczęście raczej mało prawdopodobne. Być może winny jest refluks, czyli kwas przedostający się z żołądka do przełyku. To wtedy właśnie doświadczamy bólu i pieczenia, który może nas łatwo wystraszyć. Na prawidłową diagnozę powinny wtedy naprowadzić nas dodatkowe objawy, które wywołuje refluks – kwaśny posmak oraz problemy z przełykaniem.

Jeżeli jednak jesteśmy już starsi, w naszej rodzinie zdarzały się przypadki zawałów i dodatkowo jeszcze walczymy z nadwagą – wtedy taki ból powinien skłonić nas do natychmiastowej wizyty w szpitalu. Pamiętajmy, że lepiej tutaj się pomylić i zmarnować czas – niż mieć rację i mimo to nic z tym nie zrobić. Konsekwencje mogą być śmiertelne.

Atak paniki

W sytuacji, gdy odczuwamy ból w klatce piersiowej, ale jest on raczej umiejscowiony po prawej stronie – ryzyko problemów z sercem spada. Tutaj winne mogą być raczej nerwy. Żyjemy w takich czasach, gdzie wszyscy są pod dość dużą presją i sporą jej część my sami na siebie narzucamy. Jeżeli ból nasila się nagle i często jest to związane z trudną sytuacją w naszym życiu – wtedy możemy podejrzewać atak paniki. Ludzie faktycznie w takiej chwili mogą mieć wrażenie, że jest to zawał i na pewno nie uda im się przeżyć – ale taki atak nie jest jednak bardzo groźny. Mimo to warto oczywiście wybrać się do psychologa i rozpocząć terapię.