Nierówne bicie serca – co powinieneś wiedzieć

Ludzkie serce to potężny mięsień, który ma zdolność do bicia 100 000 razy w ciągu jednego dnia. Kiedy coś pójdzie nie tak z tym procesem, może to prowadzić do różnych chorób serca. Nierówne bicie serca to stan, w którym rytmy bicia serca nie są już zrównoważone. Istnieje kilka rodzajów nierównych uderzeń serca: niektóre z nich są normalne i nieszkodliwe, podczas gdy inne mogą być oznaką ukrytego problemu medycznego. Ten artykuł obejmuje wszystko, co musisz wiedzieć o nierównym biciu serca i jego możliwych przyczynach.

Co to jest arytmia?

Arytmia to stan, w którym rytm bicia serca jest nierówny. Podczas gdy zdrowe serce bije w stałym tempie, serce arytmiczne bije zbyt wolno, zbyt szybko, zbyt wcześnie lub zbyt późno. To nieregularne bicie serca może być zarówno objawem, jak i przyczyną problemów zdrowotnych. Arytmia to szeroki termin, który obejmuje wiele różnych nieprawidłowości w pracy i rytmie serca. Należą do nich migotanie przedsionków (AFib), trzepotanie przedsionków (AFlutter), częstoskurcz przedsionkowy, bradykardia, blok serca, częstoskurcz napadowy i częstoskurcz nadkomorowy (SVT).

Jakie są objawy zaburzeń rytmu serca?

• Duszność jeśli tętno jest zbyt niskie, możesz odczuwać duszności. Dzieje się tak, ponieważ Twoje serce nie pompuje wystarczającej ilości krwi do płuc, aby dostarczyć tlen do krwi.
  • Niepokój jeśli tętno jest zbyt wysokie, możesz odczuwać niepokój lub nawet przyspieszone bicie serca. Jest to spowodowane dodatkowym wysiłkiem wkładanym w serce, aby szybko pompować krew.
  • Nieprawidłowe rytmy serca mogą powodować omdlenia lub drgawki. Jeśli wystąpią drgawki lub omdlenie, należy jak najszybciej zgłosić się do lekarza.
  • Może wystąpić kołatanie serca – jest to uczucie, że serce „przeskakuje” lub „trzepocze” w klatce piersiowej.

Jakie są przyczyny nierównomiernego bicia serca?

• Niedobór elektrolitów (potasu, magnezu, wapnia), odwodnienie i niski poziom cukru we krwi również mogą być przyczyną nieregularnego bicia serca.
  • Niektóre leki mogą powodować nieregularne bicie serca, takie jak leki przeciwgrypowe, przeciwdepresyjne, hormon tarczycy i leki na ciśnienie krwi.
  • Nieprawidłowe zastawki serca, choroby serca i warunki medyczne, takie jak anemia, kardiomiopatia, cukrzyca i nadczynność tarczycy może również powodować nierówne bicie serca.
  • Pewne problemy zdrowotne mogą powodować nieregularne bicie serca, takie jak niedoczynność tarczycy, choroby serca, choroby nerek, zaburzenia równowagi elektrolitowej i wsteczny przepływ krwi w sercu.

Jak pozbyć się dodatkowych skurczów serca?

Możesz zmniejszyć nierówne bicie serca poprzez wprowadzenie zmian w stylu życia i stosowanie się do zaleceń lekarza. Zapisuj swoje objawy i dziel się nimi z lekarzem. Pomoże to lekarzowi w ustaleniu właściwego dla Ciebie planu leczenia. Jeśli masz zbyt wiele dodatkowych skurczów serca, lekarz może przepisać leki kontrolujące rytm serca.

Jakie są zagrożenia związane z nierównomiernym biciem serca?

• Nierówne bicie serca może powodować udary i zawały serca. Może to być spowodowane nieprawidłowym przepływem krwi przez naczynia krwionośne.
  • Nierówne bicie serca może powodować zakrzepy krwi. Dzieje się tak, gdy przepływ krwi jest wolniejszy i tworzą się skrzepy krwi.
  • Nierówne bicie serca może powodować omdlenia i zawroty głowy. Dzieje się tak z powodu słabego przepływu krwi do mózgu.
  • Nierówne bicie serca może powodować kołatanie serca. Dzieje się tak, gdy serce ma dodatkowe skurcze.

Jakie są sposoby leczenia nierównego bicia serca?

Aby leczyć nierówne bicie serca, być może trzeba będzie zmienić styl życia, np. zdrowo się odżywiać, regularnie ćwiczyć, radzić sobie ze stresem i zadbać o odpowiednią ilość snu. Można również przyjmować leki, takie jak beta-blokery, blokery kanału wapniowego lub digoksyna, aby kontrolować rytm serca. Jeżeli arytmia jest spowodowana problemem z sercem, może być konieczna operacja lub inne zabiegi w celu skorygowania problemu.